LOGO-FINAL-01

Adwords

Google Adwords er Googles eget online annonceringsprogram, og giver virksomheder mulighed for at annoncere på Googles hjemmeside og deres samarbejdspartneres sider. Det er en af de vigtigste digitale kanaler hvad angår online markedsføring, men den kræver i høj grad specialistviden og multikompetencer for at opnå succes. Konkurrencen er benhård på google eftersom der er mange konkurrenter og mange som kæmper om den samme målgruppe. Hos SoftwareDanmark tænker vi langsigtet og bredt i forhold til marketing via denne kanal, og vi optimerer og analyserer løbende vores resultater og forløb for at forbedre vores kunders indsats og investeringer. Vi bruger rigtig meget tid på at analysere vores kunders målgruppe inden vi går igang med at bygge kampagner.

HVAD ER ADWORDS?

Google er opbygget således, at det er muligt at komme frem via de organiske ord (SEO) og via annoncering (Adwords). De organiske ord kan man ikke direkte købe sig til bedre placeringer af, men Google annoncer er målrettede kampagner der vises for brugere, der benytter Google og andre søgemaskiner. Disse annoncer placeres i toppen og i bunden af et søgeresultat, lige før og efter de resultater der defineres ud fra almindeligt SEO arbejde. Annoncer defineres ud fra søgeord, og de dukker derfor kun op, når en bruger har foretaget hvad man har fastsat som en relevant søgning. Ca. 20 % af alle søgninger på Google går igennem Google annoncer og alt afhængig af, hvor stor konkurrencen er på jeres annoncegenre, kan I have op til 2 annoncer øverst på Google. Fordelen ved Adwords er, at I kommer klart før jeres konkurrenter, og derved genererer annoncerne automatisk mere trafik til hjemmesiden. Annoncerne har også den fordel – I forhold til for eksempel bannerreklamer – at man som annoncør først betaler, når der klikkes på annoncen, og ens hjemmeside besøges. Det kalder man også “no cure no pay” eller “pay per click”.
adwords
adwords

HVORDAN VIRKER ADWORDS?

Google Adwords er annonceringer, som er opbygget som en aktion, hvor man igennem en keyword planner, kan analysere sig frem til ord, som har relation til det man gerne vil findes på. Man vil få en aktuel pris for hvad ens annonce vil koste pr. klik afhængig af hvad der er mest relevant for ens annonce. Denne pris vil altid afhænge af populariteten af ens søgeord. Når Adwords kontoen er opsat korrekt, vil man tilknytte et betalingskort til kontoen, hvorfra det månedlige beløb vil blive trukket ud fra antal klik. Man bestemmer selv hvilket budget man vil have pr. måned, og det er ikke muligt at overskride budgettet, uden aktivt at øge udgiften selv. Til gengæld kan man opsætte sin annonce til at bruge færre penge, alt afhængig af hvordan man har oparbejdet sin annonce, og hvad ens konkurrenter lægger i annoncearbejdet fra deres side. Hos SoftwareDanmark har vi specialiseret os i at skabe kreative og virkefulde Adwords annoncer, og alle vores kunder har egen certificeret Adwords partner tilknyttet.

HVAD KOSTER EN ADWORDS ANNONCE?

Hver gang en Google Adwords annonce er kvalificeret til at blive vist for en søgning, vil der være sandsynlighed for et klik fra brugeren og dermed en betaling af annoncen. Hvad en Google Adwords annonce koster, er dog stadig svært at sige. Google Adwords afregnes per klik, og prisen på disse kliks baseres ud fra konkurrencen på det givne ord eller sætning, man annoncerer på. Hvis man vælger at annoncere på meget populære søgeord, vil man skulle betale mere per klik. Et klik på Google Adwords annonce kan koste alt mellem 50 øre og mere end 100 kr. Ved oprettelse af kampagnen har man angivet sin maksimumpris pr. klik (maksimal CPC), som er det maksimale beløb, man er villig til at betale for hvert klik på ens annonce. Når annoncen derefter kommer online, kan ens faktiske CPC – det man ender med at betale pr. klik – ofte blive mindre end den maksimumpris man har angivet. Med Google Adwords auktionen vil man nemlig højest betale, hvad der minimalt kræves for at holde sin annonceposition. Prisen dikteres sideløbende med populariteten også af hvor effektiv ens annoncer er, og hvordan brugerne interagerer med dem. Dette kaldes kvalitetsscore. Kvalitetsscore gør det muligt for mindre virksomheder at konkurrere med langt større konkurrenter, uanset budgetstørrelsen. Ved at udarbejde sin annonce bare lidt bedre end konkurrenterne, får man flere kliks billigere og en bedre eksponering.

HVORDAN KOMMER KUNDEN TIL VORES HJEMMESIDE?

Når den færdige og aktiverede Google Adwords annonce vises i toppen af Google, er det fordi brugeren har benyttet et søgeord, der udløser annoncen. Når brugeren klikker på annoncen, fungerer linket ligesom et organisk link, hvor brugeren føres direkte ind til hjemmesiden. Google sørger for at registrere at klikket er foretaget, og trække Adwords beløbet fra din konto, svarende til klikprisen.

HVAD HVIS MAN BRUGER ANDRE SØGEMASKINER?

Selvom Adwords er et Google produkt, vises  annoncerne også på andre søgemaskiner. Denne integrerede funktion kaldes displaynetværk, og betyder at  annoncerne vises på alle Google-ejede ejendomme. Herunder tæller for eksempel YouTube (som er verdens andenstørste søgemaskine, kun overgået af Google selv), NYTimes.com og Families.com. Google vil som standard selv bestemme hvor jeres annoncer skal vises, og matche dem med søgeordene i displaynetværket. Det er dog også muligt som bruger selv at kontrollere denne udvidelse, og vælge specifikke placeringer selv. Google Adwords er den hurtige vej til synlighed på Google, og kan anbefales til brug i kampagner. Ønsker man derimod en permanent god placering på Google, er det SEO (søgemaskineoptimering) man skal fokusere på.

HVAD SOFTWAREDANMARK KAN TILBYDE INDEN FOR ADWORDS

SoftwareDanmark arbejder professionelt med kampagne annoncer for vores kunder, og med vores support og arbejde vil I være i stand til at nå ud til en bredere målgruppe, samt opnå flere resultater på jeres  annoncer. Som Adwords bureau arbejder vi dagligt med Adwords kampagner, og er blandt andet ansvarlige for:
  • Søgeordsanalyse inden kampagnestart
  • Udvikling af kreative annoncer
  • Opsætning af kampagner
  • Optimering af kampagner
  • Vedligeholdelse af kampagner
For at kunne tilfredsstille alle behov for vores kunder, kører vi med to forskellige Adwords tilbud. Vores første, og mest populære løsning, er den, hvor vi hyres som rådgiver, og står for alt arbejdet med kundens kampagne annoncer, løbende optimering, opfølgning på nye regler med mere. Vælger I vores all-inclusive løsning, starter processen altid med at vi i fællesskab fastlægger målet med kampagnen, også kaldet MWR (Most Wanted Respons). Der er for eksempel stor forskel på  annoncernes udarbejdelse, og om  formålet er salg, tilmeldinger til et nyhedsbrev eller noget helt tredje. Ved at fastsætte MWR som det første, er vi i stand til at anbefale jer et realistisk og brugbart budget, og dernæst kunne påbegynde arbejdet med at skabe fængende annoncer. Vores anden løsning, er den simple model, hvor vi hyres som sparringspartnere og supporter på Adwords, men hvor virksomheden selv står for arbejdet. Her assisterer vi med viden og know-how, men I står stadig selv for at udføre arbejdet med Adwords.

ADWORDS ER GODT – MEN SEO ER ALTSÅ OGSÅ SKØNT

En af fordelene ved SoftwareDanmark er at vi ikke kun er eksperter i Adwords, men også arbejder professionelt og rutineret med SEO optimering. Faktisk er SEO optimering vores mest solgte serviceydelse, og mange af vores kunder indenfor SEO, er også Adwords kunder hos os. Det giver god mening, ikke kun fordi det gør det nemmere for vores kunder at følge med, men fordi SEO optimering og Adwords optimering i høj grad er to kunstarter der harmonerer og går i spænd med hinanden. En hjemmeside med god SEO optimering vil automatisk have en ekstra fordel i Adwords annonceringen, og derfor kan vi hele tiden fintune vores arbejde indenfor begge genre, til gavn for vores kunder.

BRUG FOR MERE HJÆLP?

Vi håber at I med denne guide er blevet blot lidt klogere på hvad Google Adwords er, og hvordan arbejdet kan hjælpe jeres virksomhed med at opnå bedre resultater på bundlinjen.


Ønsker du mere information kan du altid få fat på os via 72 200 333 eller ved at skrive til info@softwaredanmark.dk.

    Få et uforpligtende Tilbud indenfor 48 timer


    SOFTWAREDANMARK TILBYDER OGSÅ

    Tekstforfatning

    Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

    Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

    Læs mere

    Oversættelse

    Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

    Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

    Læs mere

    Online marketing strategi

    Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

    Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

    Læs mere

    Retargeting

    Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

    Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

    Læs mere
    Call-Icon