Selvom effektiv SEO er en afgørende faktor for enhver digital strategi, er der stadig forbløffende mange danske virksomheder, der slet ikke rører dette punkt af markedsføringen. Og der er muligvis endnu flere der gør det, men ikke har nok viden eller kompetence på området, til at skabe de rigtige resultater.
EFFEKTIV SEO – HVAD ER DET?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization (på dansk: seo optimering) og selvom det umiddelbart kan virke uoverskueligt, så er SEO – og især effektiv SEO – egentlig bygget på god logik, omsat til algoritmer (regler udstedt af Google).
Når man arbejder med effektiv SEO handler det om at sende et signal til Google og andre søgemaskiner, om at her har man en hjemmeside der er værd at besøge. Og hvis I tænker logisk, hvordan gør man så opmærksom på sig selv/et produkt? Det gør man ved at have noget, der er noget værd for andre. På samme måde handler effektiv SEO om at ens hjemmeside skal være noget værd for forbrugeren, den skal være stylet og tillokkende med korrekt opsætning, man skal virke kompetent og efterstræbt.
Skal man arbejde ordentligt med effektiv SEO handler det i høj grad om planlægning, viden, kompetencer og kontinuerligt arbejde med en god portion stædighed. Det kan ikke blot sammenlignes med at indrykke en annonce, og så ikke lave mere. Det er en konstant proces, der kræver finesse og know-how for at blive udført korrekt og dermed skabe effektiv SEO der giver resultater.
EFFEKTIV SEO KRÆVER DEN RIGTIGE RÆKKEFØLGE
Mange virksomheder der arbejder med SEO har fået fat i at et af nøgleordene i effektiv SEO er linkbuilding. Og derfor skaber de så mange eksterne links ind til siden, som overhovedet muligt, uden at tage højde for at dette faktisk er en farlig strategi. Der er to årsager til at man skal arbejde med koncentreret og korrekt linkbuilding i effektiv SEO.
For det første kan dette være farligt bare at skabe tusinde links med det samme, idet Google er blevet klog nok til at bedømme links som værende effektive og relevante eller direkte spam. Arbejder man forkert med linkbuilding kan man derfor risikere at blive straffet for sit arbejde, fordi Google kan se at det ikke er udført med validitet. For det andet, er det lige meget hvor mange links der laves, og hvor mange besøgende der kommer ind på hjemmesiden, hvis ikke hjemmesiden er optimeret og interessant.
Sammenlign det lidt med at købe for eksempel en bil. Hvis du stod over for en skrotbunke, der ikke kunne starte, havde en ødelagt forrude, manglede sæderne og i øvrigt stadig kostede 58.000 – Ville du så købe den? Nok næppe. På samme måde skal en virksomheds hjemmeside være interessant og værdiskabende, hvis brugeren skal føle sig inspireret til at købe noget. Samtidig kigger Google også på hjemmesiden, når den bedømme SEO, og vurderer hvor god siden er, rent teknisk. Inden for effektiv SEO kaldes dette også on page SEO.
Lad os derfor starte med én gang for alle at konstatere at effektiv SEO er vejen frem. Ikke SEO gjort i blinde, men den effektive udgave, der er planlagt ud fra know-how og erfaring. Det kan vi hjælpe med, hos SoftwareDanmark.
START MED AT BYGGE ET HUS
Med en anden metafor kan vi sige at I som virksomhed skal starte jeres effektiv SEO arbejde med at bygge et hus. Vi starter med at forstå vores forretning, vores produkt, vores målgruppe. Dette er hele fundamentet for at vi kan eksistere og have succes, og bør også altid udgøre starten af effektiv SEO.
Dernæst bygger vi et skelet af relevante keywords og analyser. Det vil sige, hvilke søgeord vi bør findes på, hvordan vores målgruppe gebærder sig på nettet, hvordan vores konkurrence ser ud med mere. Søgeord med mange søgninger er som regel attråværdige netop fordi der er mange søgninger på dem, men de mere snævre søgeord skal bestemt heller ikke overses. De er lette at nå til tops i, fordi konkurrencen er mindre, og dermed lettere at få et resultat ud af.
Samtidig skal der naturligvis være relevans mellem søgeordene og produkterne/servicen man tilbyder – Og man bør opveje om fagtermer er nok brugte til at skulle indgå i de endelige keywords. Dette kommer helt an på branchen man gebærder sig i. For eksempel kan fagtermer inden for VVS og teknik som regel være en god investering at inddrage i sine søgeord, fordi de er så ofte brugte af folk der skal bruge produkterne.
NU KOMMER EFFEKTIV SEO TIL
Nu er husets fundament og skelet på plads, så kan vi gå i gang med at bygge vægge og tag ved at skabe opstarten til teknisk SEO arbejde. Det første der bør gøres, er at skabe indhold og en søgemaskineoptimeret hjemmeside. Der skal være unikt indhold på hjemmesiden, som samtidig er godt skrevet og giver de informationer man som besøgende har brug for. Menuer med mere skal være funktionsdygtige og meningsgivende, således at det er nemt at finde rundt. Og siden skal opbygges med titler/headers, meta title og meta descriptions, sitemap, billeder med mere. Intern linkbuilding er også en god ide at inddrage, i det de både giver værdi for brugeren og for Googles algoritmer, der bestemmer resultatet af enhver form for effektiv SEO arbejde der udføres.
Når det mest grundlæggende af overstående er på plads, kan I med fordel teste jeres hjemmeside, således at der tjekkes for fejl og mangler. Mange af de faktorer som kommer op, når man arbejder med en teknisk SEO tests er tekniske begreber som de færreste standardbrugere kan løse selv. I SoftwareDanmark har vi et hold af eksperter til at løse netop denne del af et effektiv SEO arbejde. På den måde yder vi altid den bedste service, og gør jeres virksomheds hjemmeside så optimeret som mulig.
OG SÅ KOMMER VI TIL DET EKSTERNE
Først når alt overstående effektiv SEO er klaret, bør man gå skridtet videre og begive sig ud i arbejdet med ekstern effektiv SEO og linkbuilding. Nu er huset på plads, vinduerne sat i og græsset er måske endda nyslået. Nu har I alle elementerne til at fange læseren på hjemmesiden, og derfor kan I begynde at lokke folk inden for. Her er der masser af arbejde der kan udføres med for eksempel blog indlæg, link building, sociale medier, YouTube videoer, forums med mere.
HVILKEN EFFEKTIV SEO SOFTWAREDANMARK KAN KLARE FOR JER
Google og de øvrige søgemaskiner har omsat SEO optimering til en kompleks matematisk formel, kaldet algoritmer. Disse algoritmer findes der mere end 200 slags af, og de vurderer alle sammen SEO arbejde der er foretaget for en hjemmeside. Disse regler gælder både for on page SEO (arbejdet på virksomhedens hjemmeside) og off page SEO (ekstern SEO, for eksempel linkbuilding). Hos SoftwareDanmark ved vi at mange kun arbejder med sidstnævnte, og derfor har vi gjort det til vores mission, at vi tager os af både on page og off page. Dette gør også, at vi kan levere endnu bedre effektiv SEO resultater til vores kunder.
Den effektiv SEO vi skaber, omdanner Google til resultater via deres algoritmer, og giver derefter hjemmesiden en score, som derefter omregnes til visning på søgemaskinerne. Jo bedre score en hjemmeside får, jo mere synlig bliver den altså. Præcis hvordan denne score ser ud, er det dog kun Google der ved. Vi ved, at dette kan virke sort, for hvordan ved I så hvad vi laver? Men det har vi fundet en løsning på. Hos SoftwareDanmark går vi ind for arbejde med gennemskuelighed og ærlighed, og derfor laver vi hver måned en SEO rapport til vores kunder, som viser dem deres placeringer i Google og de ændringer der er sket deri, samt vores arbejde. På den måde kan I som kunde hele tiden se hvad vi laver, og hvilken effekt det har.
BRUG FOR MERE HJÆLP?
Ønsker du mere information kan du altid få fat på os via
72 200 333 eller ved at skrive til
info@softwaredanmark.dk.