Når man er på Facebook som privatperson, kigger Facebook på aktivitet og relationer til dine venner, for at afgøre hvad der skal vises først. Dermed er det ikke altid de nyeste indlæg du som bruger ser først, men derimod dem hvor du har haft mest kontakt med afsenderen gennem tiden, eller lign. I dag er det muligt at lave en firma facebook.
Denne grundregel i Facebooks algoritmer er interessant at kende til, når man ønsker en firma Facebook side, til at kommunikere med kunder og målgruppe. Fordi det ikke automatisk er de nyeste indlæg der vises først, hos virksomhedens følgere, er det endnu vigtigere en ellers, at skabe engagement og aktivitet via sine firma Facebook opslag – På den måde, vil de nemlig nå bredere ud end ellers.
FÅ DIN FIRMA FACEBOOK TIL AT BLIVE SET
Når man ønsker at skabe øget opmærksomhed på sin firma Facebook, kan man med fordel arbejde med det, som eksperter kalder VOTE-princippet. De fire faktorer bag denne teori, kan til sammen knække algoritmen på Facebook, og dermed give en virksomheds firma Facebook større opmærksomhed.
Poster I som virksomhed et opslag på jeres firma Facebook, vil I automatisk få visninger. Det interessante er at få flere af disse.
O – Opmærksomhed: Ethvert opslag der lægges op, skal skabe opmærksomhed. Dette punkt er i virkeligheden ikke meget anderledes fra traditionel markedsføring. Poster I på jeres firma Facebook, så sørg for at post noget der fanger øjet. Hvad giver blikfang og fanger øjet? Billeder er et godt – og let – sted at starte med at skabe blikfang.
Hvad angår billeder, har undersøgelser vist at vi især fanges af billeder med mennesker, og især billeder hvor ansigtet ses.
Tekstmæssigt, så hver gerne kreativ. Leg med ordene, og skab historier med personlighed og karakter. Fortællinger om nogen, eller en ting der menneskeliggøres, har større appel og kan spille på følelserne.
Tidsforbrug
Facebook er sådan indrettet, at jo længere tid der bruges på et opslag, jo mere interessant må det være. Derfor kan det være en god ide at lege med hvordan man får brugerne til at blive hængende på sin firma Facebook blot få sekunder længere. Blikfang var første skridt, idet brugeren vil standse op og kigge, fremfor blot at scrolle over.
Et andet element der kan hjælpe her, er videoer. Videoer der fanger interessen ud fra screenshot og tekst, vil blive set og dermed vil der blive brugt længere tid på jeres opslag. Tekst er et andet naturligt element. En lidt længere tekst, der er skrevet kreativt og fængende, vil holde læseren på jeres opslag. Prøv derfor gerne at lege lidt med længden og virkemidlerne.
E – Engagement: Kan et firma Facebook opslag få folk til at regere, jubler Facebook. Så er opslaget nemlig en succes. Sørg derfor for at opslaget lægger op til en kommentar. Det kan være ved at stille et spørgsmål, like opslaget, tagge andre … Det svære her kan være at finde ud af hvordan man gør dette, uden at bede folk om det direkte. Hvis alle opslag slutter med ”læg en kommentar” eller ”tag din ven” vil brugerne hurtigt blive trætte. Men de kreative, interessante og sjove opslag vil få dem til at reagere positivt helt automatisk.
EKSTRA TIPS TIL JERES FIRMA FACEBOOK
Det kan være svært at rådgive alle virksomheder helt præcist på en side som denne, for skal vi kunne yde den bedste rådgivning, skal vi kende både jeres virksomhed og målgruppe. Derfor er overstående også vejledende, og der vil altid kunne være situationer eller målgrupper der vil reagere anderledes. Det er dog tips der overordnet set virker godt, og kræver forholdsvis lidt tilpasning, for at have den bedste effekt. Men vi standser ikke her.
Stil de rigtige spørgsmål
Stiller I spørgsmål til jeres kunder og brugere, vil det virke som om I er interesseret, og det vil skabe en relation og et personligt forhold mellem jer og brugerne. Det er altid godt. Men igen, gør det med måde. Ikke i hvert opslag, men hvis I for eksempel uploader en video med ti tips til at pudse vinduer, så spørg i videoen og opslaget efter brugernes egne tricks.
Optimer jeres links: Linker I til hjemmesider, også selvom det ikke er jeres egen, i et opslag, så husk at tjekke hvordan linket vises. Alle firma Facebook sider har nemlig mulighed for at ændre titel og meta description, samt billede, når der uploades et link til en anden side. Tilpas det, så det virker fængende og har et godt billede, så er der større chance for kliks, hvilket både giver øget synlighed på Facebook og forhåbentlig også flere kunder ind på hjemmesiden.
Vi elsker lister: Det er ikke løgn, det gør vi. Langt de fleste mennesker elsker lister. Derfor kan man med fordel lege lidt med dette element, og når det passer lave en fiks liste i punktform frem for en solid tekstblok. Det kan for eksempel være fem julegaveideer til teenageren. I stedet for at skrive lange tekster om hvert produkt, så list dem i punktform og lad billeder og evt. links til hjemmesiden tale for sig selv.
Læs mere om Sociale medier
BRUG FOR MERE HJÆLP?
Ønsker du mere information kan du altid få fat på os via
72 200 333 eller ved at skrive til
info@softwaredanmark.dk.