Hvad er Google Adwords
Google Adwords målretter jeres annoncer overfor folk, der søger på Google. Selvom I måske allerede vises på Googles søgeresultater, kan Adwords hjælpe jer med at fokusere på nye målgrupper og få en bedre synlighed via Googles annoncenetværk. Ca. 30 % af alle søgninger på Google går igennem Google Adwords. Dine annoncer vil altid blive vist som annonce, og derfor ikke igennem SEO. Alt afhængig af hvor mange, som lægger penge på det valgte ord, så kan der ligge op til 3 annoncer øverst på Google. Fordelen ved Adwords er, at I kommer klart før jeres konkurrenter, og derved genererer mere trafik til jeres hjemmeside, som vil resultere i øget omsætning for firmaet.
Men hvad er Google Adwords problemet så?
Umiddelbart lyder det jo rigtig smart med Google Adwords. Og det er det også. Men selvom Google Adwords er let at sætte op, så er det et element, der er svært at mestre. Det kan derfor betale sig at alliere sig med professionelle fagfolk, der har forstand på Adwords annoncernes opbygning, hvis man vil sikre sig de bedste muligheder, priser og resultater.
Hvordan virker Adwords?
Google er opbygget således, at det er muligt at komme frem via de organiske ord (SEO), og via annoncering. Google Adwords er annoncering, som er opbygget som en form for aktion, hvor man igennem keyword planner, kan analysere sig frem til ord, som har relation til det man gerne vil findes på. Samtidig kan man se den aktuelle klikpris på ordet, hvilket hænger sammen med popularitet. Når Adwords kontoen er opsat korrekt, vil man tilknytte et betalingskort til kontoen, hvorfra det månedlige beløb vil blive trukket ud fra antal klik. Det månedlige budget er ét, man selv bestemmer ud fra mængden, og styrken af det ord, man har valgt til sin konto. Det er ikke muligt at overskride det budget, man vil bruge. Derimod er det muligt, ikke at bruge hele sit budget, alt afhængig af, hvordan kontoen er indstillet, og hvad ens konkurrenter laver.
Hvordan kommer kunderne forbi vores hjemmeside igennem Adwords?
Lad os antage at kontoen nu er indstillet korrekt, og annoncen vises i toppen af Google, fordi én har søgt på lige det, jeres annonce omhandler. Når personen så trykker på jeres annonce, vil Google føre klikket ind på jeres hjemmeside, og samtidig registrere, at der skal trækkes et beløb fra din konto svarende til det I har sat klik prisen til.
Søgeord
Søgeord kan udløse jeres annoncer, som vises ved siden af søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Men søgeord kan også vise jeres annoncer på andre websteder på tværs af internettet – Google-ejede ejendomme som YouTube samt Googles partner sites som NYTimes.com eller Families.com. Dette kaldes displaynetværk.
Google kan automatisk bestemme hvor jeres annoncer vises ved at matche jeres søgeord til websites i Displaynetværket. Eller hvis I gerne vil have større kontrol over hvor jeres annoncer vises, kan I vælge specifikke placeringer selv. I kan indstille bud for hver placering, og vælge de websteder hvor jeres annoncer kan blive vist.
Annoncerangering
Hvordan Google bestemmer, hvilke annoncer vises på hvilke placeringer, er lidt af et puslespil. Lad os nu antage, at flere annoncører bruger de samme søgeord for at udløse deres annoncer eller ønsker, at deres annoncer skal vises på de samme hjemmesider. Google bruger annoncerangering til at bestemme, hvilke annoncer der skal vises, og i hvilken rækkefølge.
Jeres annoncerangering er baseret på en kombination af:
- Dit bud – hvor meget du er villig til at bruge i kroner/ører.
- Kvaliteten af dine annoncer og hjemmeside.
- Forventet indvirkning fra din annonces udvidelser og andre annonceformater
- Lidt om budgivning og annonce kvalitet
- Dit bud og annoncekvalitet kan arbejde lidt forskelligt på tværs af forskellige kampagne-typer. Her er et par eksempler til at illustrere.
Med en søgeordsmålrettet annonce på Google og dets søgepartnere, er jeres bud baseret på jeres maksimumpris pr klik (max. CPC), som er det maksimale beløb, I er villig til at betale for hvert klik på jeres annonce (selvom endelige beløb, I opkrævet per klik – jeres faktiske CPC – kunne ende med at blive mindre). Jeres annonces kvalitet beregnes på grundlag af komponenterne i kvalitetsresultat: Forventet klik frekvens, ad relevans, og destinationsside oplevelse.
Hvad koster det?
Hver gang en Adwords-annonce er kvalificeret til at blive vist for en søgning, der går igennem annonceauktionen, vil der være sandsynlighed for et klik. Det, som er jeres faktiske CPC, er ofte mindre end jeres maksimale CPC-bud. Med Adwords-auktionen vil I nemlig højest betale, hvad der minimalt kræves for at holde jeres annonceposition, og eventuelle annonceformater vist sammen med jeres annonce, såsom undersidelinks.
Hvad kan SoftwareDanmark gøre for jeres Adwords?
Når I skal vælge et Google Adwords bureau til at tage sig af jeres Google Adwords annoncer, kan det være svært at gennemskue hvad man skal vælge. I foråret 2016 indførte Google dog en ekstra hjælp til annoncører, da de opdelte de deltagende bureauer i almindelige partnere og Premium Google Partnere. SoftwareDanmark har fra starten af været Google partner, og arbejder i øjeblikket på at skaffe certifikater til samtlige kategorier i Premium Google Partner programmet.
SoftwareDanmark har stor respekt for din forretning, og ved at jeres digitale succes afhænger af jeres online marketing. Derfor arbejder vi seriøst og passioneret med jeres Google Adwords annoncer, og vi behandler naturligvis alle oplysninger fortroligt.
To af vores nøgleord er gennemskuelighed og troværdighed. Derfor bevarer I altid ejerskab af jeres data og den Adwords konto vi arbejder på. Ophører vores samarbejde en dag, vil I altså stadig bevare alle rettigheder til arbejdet der er udført, resultaterne og kontoen. I kan også altid tilgå Google Adwords kontoen og se vores arbejde, samt de løbende statistikker og rapporter.
Med SoftwareDanmark som jeres Google Adwords partner, sørger vi for at jeres Adwords konto altid er up-to-date, og vi sikrer at jeres strategi matcher strukturen, kampagnerne, annoncegrupperne, annoncerne og søgeordene. Dette arbejder kan vi i høj grad udføre takket være vores hverv som SEO eksperter, hvilket betyder at vi bruger vores kompetencer til at optimere søgeordstyper, kvalitetsresultater, klikpriser, annonceudvidelser og meget mere.
Google Adwords er den hurtige vej til synlighed på Google, og kan anbefales til kampagner. Ønsker man en permanent placering på Google, er det SEO (søgemaskineoptimering), man skal fokusere på.