Hvad er seo
SEO optimering (søgemaskineoptimering) er tidens sort, og det vigtigste værktøj for at få fuldt udbytte af ens hjemmeside. Mange tror fejlagtigt, at så længe hjemmesiden kan findes på f.eks. Google, så er den SEO-optimeret. Dette er dog ikke tilfældet. Alle hjemmesider er som udgangspunkt synlige i Google, men god SEO gør at de er mere synlige.
SEO-optimering er blevet et nøgleord i forhold til online marketing, og for at lave ordentligt SEO-arbejde kræver det et grundigt forarbejde. SEO er et udtryk for de organiske ord, som er under annoncer (Adwords) på søgemaskinerne. For at komme frem her, er der mange forskellige tiltag, som skal gøres, og som kontinuerligt skal vedligeholdes, for at det virker.
Hvad gør SEO?
Hver dag vil millioner bruge søgemaskiner til at finde produkter eller tjenesteydelser. 90 % af disse mennesker vil klikke links på den første side af søgeresultaterne. Er dit websted på den første side? Er dine konkurrenter?
Vi arbejder for at få din hjemmeside til den første side på diverse søgemaskiner, så din hjemmeside vil få flere besøgende, og derved flere henvendelser fra potentielle kunder. Vores søgemaskineoptimeringstjenester, er baseret på mange års arbejde og erfaring, og vi fortsætter med at forbedre vores teknikker og værktøjer, så vi er på forkant med enhver ændring i søgemaskinerne. Vores team af SEO-eksperter vil tage udgangspunkt i kundens hjemmeside via en grundig analyse. Derefter vil der blive tilrettet, således at hjemmesiden og ikke mindst hjemmesidens indhold står korrekt i forhold til alle søgemaskiner.
Derefter vil vi arbejde uden om hjemmesiden, hvor vi bruger forskellige teknikker såsom: link building, blogs, sociale medier mm. Alt dette gør, at hjemmesidens rangering på søgemaskinerne bliver væsentlig forbedret, og derved genererer man kunder.
Når man arbejder med SEO, så er der ca. 200 forskellige teknikker, man kan bruge. Google, som er dem største søgemaskine i verden, sender ca. 2000 retningslinjer ud om året, som guider SEO-firmaer i, hvad de gerne vil have fra deres brugere(hjemmesider).
Hos SoftwareDanmark er det vigtigt, at vores kunder kan følge med i det arbejde vi laver, så vi anbefaler altid vores kunder at download et serp værktøj som hedder Accuranker. På Accuranker kan man, som hjemmesideejer, indtaste sin url (www), og derefter tilføje de søgeord, som bliver arbejdet med. Accuranker skanner hele tiden Google, og man kan via programmet se de aktuelle placeringer på de søgeord, man arbejder med. Programmet er samtidig en måde at kontrollere den SEO-udbyder, man arbejder med.
Hvad er SEO teknikker?
I nedenstående vil vi forklare de forskellige SEO-teknikker, og ikke mindst hvilke teknikker, man skal holde sig langt fra.
TOP 5 White hat og Black hat søgeoptimeringsteknikker.
Under søgemaskineoptimering er der, som med alle ting i livet, en god, sund, fair og rigtig måde at gøre tingene på, og en dårlig, uretfærdig, ligefrem fræk måde at gøre tingene på. SEO er delt op i 2 forskellige kategorier. Den ene kaldes: “White Hat”, som er den korrekte måde at arbejde på, og den anden kaldes: ”Black Hat”, som er den “ukorrekte“ måde at arbejde på.
Vi arbejder udelukkende med White hat SEO, som kræver længere og grundigere arbejde end Black hat SEO-teknikker, som kan have nogle kortsigtede positive effekter. Med Black hat SEO-teknikker kan de langsigtede konsekvenser være katastrofale for din hjemmeside, og dermed din virksomhed.
I denne artikel vil vi beskrive de 5 mest udbredte Black hat SEO teknikker i et forsøg på at hjælpe dig med at afgøre, om det SEO-firma, du bruger i øjeblikket, potentielt er rigtige for din virksomheds hjemmeside. Vi vil forklare om de 5 bedste White hat SEO-teknikker, som vi mener, vil have en positiv effekt på din hjemmesides position på søgemaskinerne, uden at sætte din virksomheds hjemmeside i fare.
TOP 5 Black hat SEO teknikker
1. Skjult indhold
Øverst på vores liste over Black hat SEO-teknikker er skjult indhold. Skjult indhold kommer i mange forklædninger, men det grundlæggende princip er, at i koden for webstedet hvor der er indhold fyldt med søgeord, vil dette indhold ikke være synlige for slutbrugeren af sitet.
2. En måde at gøre dét på er, ved at bruge kommentar tags.
Kommentar tags ser sådan ud:
<!– Kommentar Tag ->
Det egentlige formål med kommentarkoder er, for udviklere at tilføje nyttige påmindelser i deres koder, som forklarer, hvad koden gør.
Her er et eksempel på, hvordan kommentar tag bliver brugt korrekt.
<!- Start på hovedindhold ->
Her er et eksempel på en kommentar tag, som bliver brugt forkert i et forsøg på at fremme en hypotetisk side målrettet søgemaskineoptimering:
<!– Søgemaskineoptimering, SEO, professionel søgemaskine optimering selskab , spamming søgemaskiner ->
Når kommentar tags bruges forkert, er det ilde set af alle søgemaskiner og hvis det opdages kan det betyde, at din hjemmeside vil blive straffet eller helt fjernet fra søgemaskinen. For det utrænede øje kan det være meget svært at få øje på anvendelser af disse teknikker, og derfor tilbyder vi en gratis gennemgang af hjemmesider, som belyser hvilket SEO-arbejde, der bliver lavet.
3. Meta Keywords
Meta Keywords bør være en kort liste over ord, der informerer om hovedfokus på siden. Meta søgeord er blevet så misbrugt i fortiden, at der er få søgemaskiner, der tager notits af dem. Dog skal de stadigvæk laves, og skrives korrekt, da det ranker dit indhold på sitet.
Her er et eksempel på meta søgeord, som bliver brugt på den rigtige måde:
< meta name = ” Keywords ” indhold = “Online marketing, digital marketing , search marketing , søgemaskine markedsføring , e- mail marketing , SEO ” / >
Her er et eksempel på, når meta søgeord tag bliver brugt forkert for en side at fremme en restaurant kaldet ” made-up ”
< meta name = ” Keywords ” indhold = ” Restaurant, restauranter , sandwhiches, fødevarer, foder, budding, takeaway fødevarer , fastfood, junkfood , spise, spise ude , middag , spise , mad, spise , madeup, kylling og chips , pie og chips , ørken , stor restaurant , lille restaurant , bedste restaurant , stor restaurant , cocktails , vin, drikke, “>
4. Landing page eller Gateway Pages
Landing page eller gateway sider er sider, som er designet til søgemaskiner og ikke for slutbrugeren. De er dybest set falske sider, der er proppet med indhold og stærkt optimeret til 1 eller 2 søgeord, der linker til et mål eller destinationsside. Slutbrugeren ser aldrig disse sider, fordi de automatisk omdirigerer til den side, som søgeordet findes på.
5. Link Farms
Link farms har intet andet formål, end at liste links til uafhængige hjemmesider. De vil ikke give dig nogen trafik, og du løber en stor risiko, og risikere at få dit website fjernet fra søgemaskinen. Kun få år tilbage, var det en meget benyttet teknik indenfor SEO-arbejde.
TOP 5 WHITE hat SEO teknikker
1. Kvalitetsindhold
Når der arbejdes med White hat SEO, er der en sætning, som hele tiden går igen: “indhold er konge ”, og det er sandt. Der er intet mere værdifuldt, du kan gøre for at optimere dit websted til søgemaskiner, end at tilbyde unikt velskrevet indhold til brugerne af din hjemmeside.
Forestil dig, at du er slutbrugeren, og du søger efter en bærbar fliserenser til udlejning. Du går til vores foretrukne søgemaskine, og søger efter udtrykket ” bærbar fliserenser til leje ”. Lad os gå ud fra, at der kun er to hjemmesider, som kommer frem.
Hjemmeside 1: Hjemmeside 1 består af en enkelt side med 3 linjer tekst. Teksten fortæller dig, at virksomheden har bærbare fliserensere til leje, og viser dig et telefonnummer, du kan ringe til.
Hjemmeside 2: Hjemmeside 2 indeholder 30 plussider, som alle fokuserer på forskellige bærbare fliserensere, som du kan leje, samt omkostninger og tekniske forklaringer på, hvordan bærbare fliserensere virker.
Hvilken website tror du, søgemaskinen sandsynligvis tilbyde brugeren først? Ovenstående er et temmelig indlysende eksempel, men det illustrerer vigtigheden af godt indhold. Din prioritet bør altså altid være godt kvalitetsindhold
2. Brug struktureret opbygning
Struktureret opbygning vil hjælpe søgemaskinerne til at forstå indholdet af din webside, hvilket giver dit site højere ranking på diverse søgemaskiner. Brug CSS styling til at adskille designelementer. Dette gør koderne mindre, og derved lettere for søgemaskiner at finde dét de leder efter, som er indholdet på dit site. Husk, at indhold er konge!
3. Titler og Metadata
Det er af afgørende betydning, at din side har ordentlige titler og meta-data. Som omtalt i ovenstående beskrivelse af de fem Black hat SEO-teknikker, har meta beskrivelse og meta søgeordselementer været så misbrugt i fortiden, at søgemaskiner nu betragter dem som mindre vigtige. Det er dog stadigvæk vigtigt at bruge dem, og at bruge dem ordentligt. Titlen på noget, er en oplysning om, hvad indholdet kunne være, så sørg for din sides titler er en korrekt gengivelse af indholdet på siden.
4. Keyword analyse og effektiv Keyword Anvendelse
Opret din hjemmeside med de søgeord og hav centrale sætninger i tankerne når den laves. Fokuser på analyserede søgeord, og centrale sætninger, som du tror folk kan bruge til at finde dit websted. Enkelte ord er ikke altid den mest effektive måde, så prøv med sætninger med flere ord. Disse sætninger vil være mere specifikke for dit produkt / service, og du vil være mere rettet mod slutbrugeren, som er langt mere tilbøjelige til at søge det, din virksomhed tilbyder.
Brug søgeord og centrale sætninger, som du har identificeret effektivt på hele din hjemmeside. Giv hver side 2-3 af de søgeord, du har identificeret som interessante, og bruge de søgeord i alle de vigtige elementer på siden. Der er tale om følgende:
- Titel
- Meta beskrivelse
- Meta Keywords
- Tekst Elements
- < H1 >
- < H2 >
- < H3 >
- Tekst
- Alt tag
- Titel Tag
- Links
5. Kvalitets indgående links
Indgående links til din hjemmeside kan sammenlignes med at få en anbefaling, men pas på – der er gode links, og dårlige links. Gode links er links fra andre websider, som betragtes værdifulde af søgemaskinerne, og som er kontekstuelt relevante for indholdet på din side. Dårlige links er links fra websider, som ikke anses værdifulde/højt eller værre endnu – forbudt af søgemaskiner, og ikke har nogen relevans for indholdet på din side
For eksempel: Forestil dig, at du har en hjemmeside, der sælger telefoner.
Link A: Link på hjemmeside fra Telenors hjemmeside. = Godt, fordi det er relevant.
Link B : Link på hjemmeside fra Danske bank = Dårligt, fordi der ingen relevans er imellem de 2 sider.
Mængden af kvalitets indgående links til dit websted, som altså skal have en vis relevans, betyder meget for hvor dit website er placeret på søgemaskinerne.