Seo
SEO er navnet på den proces af faktorer og arbejdsopgaver, der optimerer en hjemmeside og forbedrer dens placering og synlighed på Google og andre søgemaskiner. SEO er ikke et arbejde du kan betale dig fra, lige som for eksempel Adwords, men er et løbende stykke arbejde der skal udføres, for at give langvarige resultater. Til gengæld er det klart den mest omkostningseffektive måde at tiltrække nye kunder på online, sammenlignet med Adwords og andre online reklamemetoder.
HVAD ER GOD SEO?
God SEO sørger for at forbedre dine organiske resultater i søgemaskinerne, på en måde så du får langvarigt udbytte af arbejdet. Det vil sige, at arbejdet ikke straffes næste gang Google indfører nye algoritmer og regler. Det betyder blandt andet at SEO arbejde i form af betalte links i massevis, skjulte SEO optimeringer og lignende tiltag der var meget brugt tidligere, ikke længere inkluderes i betegnelsen ”god SEO”. I dag handler SEO langt mere om værdi, aktualitet og relevans, hvilket stiller store krav til SEO folkene og deres arbejde.
På grund af det komplekse og langvarige arbejde med SEO er det også vigtigt at understrege, at der ikke findes garantier for altid at ligge i toppen. En virksomheds SEO arbejde afhænger både af egen indsats, men også af konkurrenternes. Det vil sige at man kan arbejde sig op i toppen via hårdt arbejde, men hvis man derefter indstiller arbejdet eller konkurrenten øger sin indsats betydeligt, kan ens placering falde igen. SEO er altså hårdt arbejde, og kræver en dedikeret, professionel tilgang til både algoritmer, programmering, tekstforfatning og link building. I SoftwareDanmark er vi stolte af at kunne sige, at vi er eksperter inden for SEO, og konstant opdaterer vores arbejde, således at vores kunder får fuld valuta for deres penge.
HVORDAN VI ARBEJDER HOS SOFTWAREDANMARK
Hos SoftwareDanmark starter al SEO arbejde med en grundig, professionel analyse af jeres virksomhed, produkter/service, samt jeres målgruppe og konkurrenter. Vi starter her, fordi vi tror på at det grundige forarbejde er vejen frem til et bedre resultat senere hen. Som med al anden markedsføring handler SEO naturligvis om at kende sin målgruppe og deres online aktiviteter, således at jeres SEO resultater når ud til dem. Hvis man laver SEO på søgeord som målgruppen ikke bruger, svarer det til at indsætte en annonce i en avis, som målgruppen ikke læser. Chancen for synlighed, er minimal, og pengene er spildte.
Dernæst tager vi os af den tekniske SEO, det vil sige hvordan hjemmesiden er bygget op. Her arbejder vi med mere end 47 forskellige kriterier, som skal være opfyldte. Jo flere der er godkendte, jo bedre SEO optimering giver det. Det kan være alt fra tekniske koder i hjemmesidens programmering og hastighed, til de mere simple tiltag såsom billede navngivning, ALT-tekster, overskrifter, meta title og descriptions med mere. I tænker måske, at den del har I allerede godt styr på, men det kan betale sig at lade os køre hjemmesiden igennem alligevel. Rigtig mange virksomheder tror at de har gjort det hele korrekt, hvorefter det viser sig, at vi allerede kan finde flere huller, som kan blive fikset på blot et par timers arbejde.
Først når forarbejdet og den tekniske SEO er på plads, påbegynder vi det eksterne SEO arbejde med link building, værdifuldt content med mere. I denne fase arbejder vi blandt andet med anerkendte validerede blogs som Google anser for at have en høj troværdighed og værdi. Samtidig er vi opmærksomme på hvor mange links der tildeles og hvor de lægges, i det søgemaskinerne også har lært at genkende en naturlig mængde af link building fra den unaturlige.
VÆRDIFULD SEO
Da man startede med at lave SEO arbejde i slutningen af 90erne var der ikke den samme mængde regler og algoritmer fra Google, som der er i dag. Derfor brugte man bureauer og virksomheder tid på at lave en uanseelig mængde links fra alle sider de kunne komme til, skrive skjulte koder på deres egen hjemmeside, overfylde hjemmesiden med søgeordene helt uden kontekst med mere. Disse lette tricks går ikke i dag. Googles algoritmer og systemer er blevet mere snedige og mere opmærksomme, og derfor er det ikke længere kun mængden af arbejde der tæller, men også indholdet.
Vejen til god SEO i dag, går i stor grad gennem fantastisk, nyttigt indhold, der bruger ord og sætninger, der anvendes af folk, der søger efter de produkter og tjenester man som virksomhed udbyder. Ved at arbejde med disse alment brugte sætninger og ord, forbedrer man sin SEO, men forholder sig samtidig til målgruppen. Dette giver et større kvalitetsstempel, ikke kun af kunden, men også af Google, som derfor belønner hjemmesiden med en bedre rangering.
På samme måde nytter det ikke længere at købe sig til 1000 links på en måned, hverken fra én hjemmeside eller flere. Google vil registrere blandt andet størrelsen og alderen på virksomhedens hjemmeside og bedømme om mængden af links virker naturlig. Hvis ikke, straffes det. Samtidig registrerer Google hvilken hjemmeside der linker til virksomhedens hjemmeside, og bedømmer om der er sammenhæng. En hjemmeside om vinduer, der linker til en glarmester vil derfor give mere værdi end hvis en frisør linkede til glarmesteren.
LÆR AT FORSTÅ DIN SEO
SoftwareDanmark arbejder ud fra en politik om gennemskuelighed og forståelighed. Det betyder at vi hver eneste måned samler al vores arbejde i en rapport, og forklarer hvilken indflydelse dette arbejde har på SEO-optimeringen af hjemmesiden. Samtidig sidder vores ansatte klar på telefon og e-mail alle hverdage, og yder support på alle SEO-spørgsmål der måtte være.