Sociale medier
De sociale medier har bredt sig som en steppebrand inden for ganske få år. Vi bruger ikke længere kun internettet til at undersøge og læse, men også til at interagere, holde os opdaterede, bevare kontakt og være sociale. Internettet er gjort menneskecenteret.
Det er en udvikling som fundamentalt ændrer den måde vi kommunikerer på, og dermed også hvordan virksomheder bør kommunikere. I dag er det ikke længere nok at have en fastnettelefon og en e-mailadresse. Brugerne forventer at virksomheden er på de sociale medier, og at de kan kontaktes og giver feedback.
ER DE SOCIALE MEDIER EN UDFORDRING?
Branding på de sociale medier kan være en udfordring. Dels er der stor konkurrence og store mængder content, men branding på de sociale medier handler i høj grad også om netop det: Branding. Ikke salg. For mange virksomheder kan dét at man ikke skal skabe salg ved hver post, være en helt ustyrlig tanke, men faktum er at brugerne i dag forventer content og værdi, ikke reklame. Den største årsag til at brugere stopper med at følge virksomheder, er at de opfatter deres posts som spam eller at virksomheden udelukkende laver salgsopslag. Hos SoftwareDanmark kan vi udarbejde en firmaprofil for jeres virksomhed, som får jer til at stå kraftigt ud blandt konkurrenterne, samt vejlede jer i hvilke sociale medier der vil kunne skabe størst succes for netop jeres virksomhed.
HVEM BRUGER HVAD?
Hvert år sender Kulturstyrelsen en rapport ud over danskernes medieforbrug. Sidste år viste den at de unge stadig i høj grad er dominerende på de sociale medier. De bruger tjenesterne oftere, og har større mangfoldighed af sociale medier. Et eksempel på hvor de unge i høj grad stadig dominerer er Snapchat, hvor ca. 65 % af de 16-19årige bruger tjenesten dagligt, hvorefter tallet faldet helt ned til kun ca. 5 % af de 30-34årige. Samme tendens er der på Instagram, hvor de unge også stadig er i overtal. Generelt set er Facebook dog stadig det altdominerende sociale medie, men her begynder det ældre segment også at tage den digitale tidsalder til sig. Mediet er stærkt forfulgt af YouTube, som af mange virksomheder også efterhånden bruges til at skabe værdi for kunderne med kortere eller længere videoklip.
HVAD HANDLER VI PÅ DE SOCIALE MEDIER?
Danskerne er det mest aktive folk på de sociale medier, målt i hele EU - Og i denne måling er det ikke kun de unge der er med. 55 % af de ældre mellem 75 og 89 år har været på internettet inden for de sidste tre måneder. Og mens de 16-24-årige køber tøj, film og musik samt computerspil, går de ældre e-handlende efter rejser. For eksempel har 59 % af de 65-74-årige e-handlende købt billetter til fly, tog og færge på nettet i 2015. Flere og flere danskere handler over nettet, og også på andelen af e-handler, har Danmark en høj andel målt på EU forhold. Otte ud af ti danskere e-handler, mens gennemsnittet for EU kun er hver anden.