Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering er det danske ord for Search Engine Optimization (forkortet til SEO) og er en optimering af teknik, indhold og links fra egne – og andre – hjemmesider, som har til formål at få jeres hjemmeside til at ligge bedre i søgeresultaterne i diverse søgemaskineresultater.
Er du forvirret? Det er ok. SoftwareDanmark ved at søgemaskineoptimering ofte virker som helt sort snak for de der ikke arbejder med det. Derfor koger vi altid vores arbejde ned til det helt grundlæggende, og forklarer gerne hvad det er vi laver, således at alle kan være med.
HVAD ER SØGEMASKINEOPTIMERING?
Søgemaskineoptimering indeholder forskellige former for søgning i sig. Det kan både være nyheder, billeder, videoer, geografi … Det er SEO arbejde onpage, altså på ens egen hjemmeside, og offpage, det vil sige på andres hjemmesider. Offpage søgemaskineoptimering kaldes også linkbuilding.
Søgemaskineoptimering er dynamisk, hvilket vil sige, at en given placering i et søgeresultat aldrig er garanteret, som det for eksempel er med Adwords. Søgemaskineoptimering er derfor et kontinuerligt arbejde, hvor man arbejder med, hvordan søgemaskinerne virker og hvilke kriterier, de har for at vise søgeresultater. Samtidig kræver søgemaskineoptimering viden om både ens egen virksomhed, men i høj grad også om målgruppen, og hvilke ord de søger på for at finde en virksomhed eller et produkt/en service. Hvis ikke man er i stand til at forene sin viden om målgruppen og markedet med sin viden om søgemaskineoptimering, er det spildt arbejde man udfører. Det er der desværre mange virksomheder, også SEO virksomheder, der skjuler godt for deres kunder, og derfor vil vi hos SoftwareDanmark gerne bryde med hemmelighederne og lægge alt på bordet, når det gælder SEO. Hos os er der ingen spildte penge eller skjulte arbejdsmetoder. Som SEO kunde hos os, ser du alt hvad vi laver, samt resultaterne af det.
SØGEMASKINEOPTIMERING HAR FULGT MED TIDEN
Søgemaskineoptimering er en del af begrebet SEM som står for Search Engine Marketing, det vil sige brug af både optimering (SEO) og online markedsføring, såsom Adwords, bannerannoncer med mere. Tidligere, da SEO brød frem i slut halvfemserne, var det sådan at jo flere links og søgeord, jo bedre. Og så var meningen og relevansen ikke vigtig. Sådan er det ikke i dag. I dag afgøres god søgemaskineoptimering i høj grad af user engagement, altså hvor godt brugeren engagerer med hjemmesiden, hastighed og kodning, men også relevans og meningsdannelse. I dag kan man for eksempel ikke arbejde med god søgemaskineoptimering ved at lave 1000 links til en virksomheds hjemmeside på den samme dag, og bare plotte dem ind hvor man kan. For det første vil Google anse denne mængde af links som mistænkelig, og derfor straffe hjemmesiden med dårligere placeringer. For det andet er det ikke lige meget hvilke sider links bliver placeret på. Google har lært at der er noget der hedder troværdighed, hvilket i praksis betyder at en frisør der linker til en anden frisør giver god mening. Derfor tæller linket som gyldigt og af høj værdi. Var det derimod en mekaniker der linkede til samme frisør, ville Google analysere mekanikerens side og da mekanikeren ikke har skrevet om de samme emner på sin egen hjemmeside, vil linket få lavere værdi, fordi Google mener at det ikke er nær så værdifuldt.
Man kan altså roligt sige at søgemaskineoptimering er fuldt med tiden, og reglerne og algoritmerne der bestemmer hvordan SEO bedømmes, ændres kontinuerligt.
Hvorfor skal vi gå op i søgemaskineoptimering?
Det er ganske simpelt. Når det handler om at blive set, er SEO det magiske ord. Mere end 90 % af al onlineshopping/browsing starter i en søgemaskine. Mere end 70 % af disse søgninger foretages stadig gennem Google, som er den helt store regelbog hvad angår søgemaskineoptimering. Når resultaterne vises i Google, får de første 5 organiske resultater mere end 65 % af klikkene. Hvis ikke jeres hjemmeside befinder sig dér, kan det hurtigt blive mange klik I går glip af.
I branchen går der en lidt grov vittighed om, at hvis du nogensinde har brug for at skjule et lig, bør du placere den på side to i Googles søgeresultater. Vi indrømmer gerne at den lyder rimelig grov, men vigtigheden af betydningen, kan ikke diskuteres. Man bør som virksomhed altid gå efter at ligge på side ét på Google.
Læs mere