LOGO-FINAL-01

Søgemaskine optimering

Søgemaskine optimering, også kaldet SEO, har ændret sig betydeligt gennem årene siden det brød frem i slutningen af halvfemserne. I høj grad fordi søgemaskinerne er blevet mere intelligente, og ikke lader sig narre på samme måde som tidligere. I starten af søgemaskine optimering tidsalderen var det sådan, at et overvældende brug af nøgle søgeord i indholdet på en hjemmeside var helt fint. Det samme var massiv link spam og kopiering af tekster. Men ikke længere. Her på siden vil vi gennemgå tre tidligere meget brugte metoder inden for søgemaskine optimering, og fortælle hvordan tiden og brugen af disse har ændret sig.

SØGEMASKINE OPTIMERING DER GIVER MENING

Lad os som et eksempel tage et firma der sælger barberskrabere til mænd. Tidligere var det ikke ualmindeligt at man så hjemmesidetekster, med et overdrevent brug af disse keywords, for eksempel ”Her finder du Danmarks bedste producent af barberskrabere til mænd. Barberskrabere til mænd er helt uundværlige. Uden barberskrabere til mænd går du rundt ubarberet, så køb dine barberskrabere til mænd hos os.” Denne tekst er cirka lige så irriterende at læse, som den var at skrive. Den er ikke brugervenlig, og den mangler relevante oplysninger om varen og varens formål/evner. Tidligere var Google ligeglad med disse ting, men i dag fungerer søgemaskine optimering sådan, at det ikke kun er mængden af keywords der tæller, men i højere grad læsevenligheden og anvendeligheden af teksten. Et overdrevent og ikke naturligt brug af specifikke søgeord på en hjemmeside, vil blive betragtet som spam, og straffes med en lavere page ranking til den pågældende hjemmeside, og i værste tilfælde blokering af hits på hjemmeside.
soegemaskine-optimering

LINKBUILDING

En anden ting der har ændret sig ved søgemaskine optimering er antallet af eksterne links, det vil sige linkbuilding. Tidligere var det sådan at jo flere links der var til en hjemmeside, jo bedre. Pyt med hvor de kom fra. I dag er Google blevet smartere, også på dette punkt. Hvis man som virksomhed gerne vil sælge T-shirts, er det i dag vigtigt at ens linkbuilding kommer fra relevante sider, som Google mener har en værdi i forhold til produktet (i dette tilfælde T-shirts). Hvis en ingeniør linker fra sin hjemmeside, til hjemmesiden med T-shirts, vil Google opfatte at ingeniøren ikke tidligere har beskrevet denne form for produkt eller vist interesse for det på sin hjemmeside, og derfor vil linket få en lav værdi. Det anses ikke som korrekt og værdifuldt. Hvis man derimod får links fra sine kunders sociale medier, egne kanaler eller blogs der handler om tøj, T-shirts og mode, så vil Google analysere afsenderen og nå frem til at her er der værdi at hente for både afsender og bruger. Et sådan link vil få større værdi, og gælde for bedre søgemaskine optimering.

DUPLICATE CONTENT

I starten af søgemaskine optimering arbejdet var det meget brugt at virksomheder genbrugte deres tekster. Havde man først fået udarbejdet en god søgemaskine optimering tekst, brugte man den gerne de første fem steder på hjemmesiden. Og Google var glad, for det var jo en god tekst. Den holder ikke i dag. Uanset hvor relevant teksten er for alle placeringerne, så vil Google analysere sig frem til at der er tale om Duplicate Content og dermed spam. Denne spam-placering kan man komme uden om, enten ved at indsætte en robots.txt som fortæller Google, at den ikke skal crawle indholdet på siden, eller ved at indeksere siden med et “noindex” så Google ignorerer indholdet. Ingen af delene kan dog anbefales, for hele ideen med at have arbejdet på en side, er jo at man gerne vil have den vist. Derfor anbefaler vi altid hos SoftwareDanmark at man udarbejder unikt, spændende indhold til alle sider. Og vi hjælper gerne med det. Læs mere

Welcome sogemaskine-optimering

Call-Icon