Bliv synlig på Twitter
Twitter er et verdensomspændende socialt netværk og microblogging medie skabt af Jack Dorsey i 2006. Selvom vi i Danmark er lidt bagud med netop dette medie, er Twitter på verdensplan blandt et af de største sociale medier, med over 500 millioner brugere i udgangen af 2012 som til sammen sendte mere end 340 millioner daglige tweets.
Hvad kan Twitter?
Det korte format er kendetegnende ved Twitter, som giver uformel kommunikation og hurtig informationsudveksling. I kan hurtigt dele oplysninger med personer, som I normalt ikke ville være i kontakt med. På den måde udvider I jeres kreds af kontakter til et voksende fællesskab af ligesindede mennesker.
Ens tweets vises på ens egen profilside, og på startsiden for hvert af ens tilhængere, samt i Twitters offentlige tidslinje (medmindre du deaktiverer denne i dine kontoindstillinger). Modsat Facebook arbejder Twitter med en reel tidslinje, så den altid viser nyeste indhold først.
Twitter har mange anvendelsesmuligheder til både personlig og erhvervsmæssig brug. Det er en fantastisk måde at holde kontakten med venner og hurtigt udsende oplysninger om, hvor man er og hvad man er optaget af lige nu. For eksempel “Jeg skal i byen og spise Sushi, er der nogle der vil med?”
For erhvervslivet kan Twitter bruges til at sende jeres virksomheds seneste nyheder og blogindlæg, interagere med jeres kunder og gøre det lettere at samarbejde imellem grupper, via hurtigere kommunikation.
Forstå Twitter
Et tweet er en besked bestående af maksimalt 140 tegn. Beskeden kan som udgangspunkt ses af alle, uanset om de følger én eller ej.
Et tweet kan besvares med et reply, som typisk er den nemmeste måde at starte en offentlig samtale om et emne på, eller retweetes, hvor en bruger videresender den oprindelige besked ud til sine følgere.
Et tweet kan knyttes op til en person ved at indsætte en brugers brugernavn. Brugernavnet begynder altid med “@” – det vil sige @justinbieber, @BarackObama og @carowozniacki.
Et tweet kan knyttes til et verserende samtaleemne ved at indsætte et emneord eller et såkaldt hashtag, som folk kan søge på. Vil man eksempelvis gerne dele noget om Melodi Grand Prix kan man indsætte hashtagget #mgpdk, Superligaen har #sldk og dansk politik har #dkpol.
En follower (på dansk: følger) er andre brugere der følger jeres virksomhed på Twitter.
Sådan kommer I på Twitter
Besøg Twitters hjemmeside og klik på “Tilmeld dig gratis” for at oprette jeres konto. Som virksomhed bør I vælge dit firmas navn eller jeres brandnavn. På den måde vil det være lettere at finde jeres konto, og I vil lettere få nye følgere og dermed øget synlighed.
Når jeres konto er oprettet, skal I logge ind og klikke på “Indstillinger”. Herfra kan I redigere jeres banner, profilbillede og -profiltekst med mere. Disse grundlæggende informationer bør være gennemarbejdet, inden I begynder at bruge kanalen til kommunikation.
Husk korrekt Twitter etikette
Twitter er af eksperter sammenlignet lidt med at ”stå på Rådhuspladsen og råbe nyheder” fordi det er et medie der ikke tager højde for privatliv, på samme måde som Facebook ofte gør det. Twitter bruges som oftest til at nå bredt ud hurtigt og kort. Det betyder dog ikke at der er fri leg på det sociale medie, der er stadig etiketter der kan være gode at følge, især som ny bruger/virksomhed på mediet.
5 gode råd til at gebærde sig på Twitter:
- I må gerne være ihærdige, men vær ikke anmassende i jagten på followers. Vær hellere tålmodig.
- Kig på hvad konkurrenterne gør, og lær af dem. På godt og ondt.
- Vær opmærksom på effektive ord og hashtags. Brug tid på at finde de rigtige, der virker.
- Vær tålmodig. Alt tager tid, det gør det også at få succes på sociale medier.
- Kommuniker med andre brugere og følgere, men hold altid relevansen for øje.
Hvad SoftwareDanmark kan tilbyde:
Hos SoftwareDanmark kan vi tilbyde flere forskellige Twitter løsninger for jeres virksomhed, afhængig af jeres behov:
- Unikke designs
- Profilbilleder og logoer
- Komplette firmaprofiler klar til brug
- Rådgivning
Læs mere om
firma Facebook profil